zaterdag 6 juni 2009

Scratch: inleiding

De jeugd van tegenwoordig groeit op met Internet, mobieltjes, mp3 spelers, zelfdenkende magnetrons en ICT in elke vorm en gedaante, maar ze hebben nauwelijks een idee van hoe er zo'n ding van binnen eruitziet en hoe het werkt.
Om daar wat aan te doen hebben we op OSG Sevenwolden alle leerlingen in natuurprofielen van VWO 4 aan een project van acht weken laten meedoen. Dit project werd mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Stichting TQ-NL.


Gedurende dit proj
ect kan men zelf ICT maken met behulp van Scratch. Dat is een laagdrempelige en veelzijdige programmeeromgeving geschikt voor het maken van games, simulaties, interactieve multimedia, kunst, enz. Programma's in Scratch kunnen aangestuurd worden m.b.v. een Picoboard: een printplaat met een lichtsensor en een geluidsensor, een drukknop, een schuifknop en vier weerstandsensoren. Picoboard wordt op een computer aangesloten. Men maakt zelf een stukje hardware en bouwt Picoboard hier in. Hiermee wordt de eigen game (simulatie, interactieve multimedia kunst o.i.d) dat in de programmeeromgeving Scratch is gemaakt, aangestuurd.

Onze leerlingen hebben met veel plezier met Scratch gewerkt en maakten heel wat leuke programma's en hardware om hun programma's aan te sturen.

Hier staan enkele voorbeelden:

Een spel









Een muziekinstrument









Nog een muziekinstrument









Een dansmat











Besturing voor een auto









In het vervolg staan de lessen die er in het kader van dit project werden gegeven. Men kan ze zelfstandig doorwerken, maar het gaat makkelijker onder begeleiding van een docent.

Veel plezier met Scratch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten