maandag 8 juni 2009

Scratch: 2e les

We gaan verder met een nieuw voorbeeld. Download het op je computer en beantwoord deze vragen:
  1. Wat is de betekenis van blok herhaal? Wat zou er gebeuren als die er niet was?
  2. Wat is de betekenis van blok als?
  3. Wat is de betekenis van blok wanneer(...) wordt ingedrukt?

Ga op onderzoek uit. Waartoe dienen de volgende knoppen?


Maak zelf een spel met daarin:

  • een poppetje dat zelf over het scherm beweegt
  • een ander poppetje dat, aangestuurd met de pijltjestoetsen, probeert het eerste poppetje te vangen
  • en als hij het vangt, wordt er een geluid afgespeeld

Hint: waarschijnlijk wil je de volgende blokken gebruiken:

  • Besturen (geel): wanner groen vlaggetje ingedrukt, wanneer (...) wordt ingedrukt, herhaal, als
  • Waarnemen (blauw): toets (...) ingedrukt? (in combinatie met als, in plaats van wanneer (...) wordt ingedrukt), raak ik (...)?
  • Bewegen(blauw): neem (...) stappen, keer om als aan de rand
  • Geluid (roze): start geluid (...)

Als je spel klaar is, kun je het uploaden naar de website van Scratch.

Veel plezier met Scratch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten