zondag 7 juni 2009

Scratch: 1e les

Om te beginnen moet je Scratch downloaden vanaf Scratch website, en installeren op je computer. Als je het programma opent, zie je het volgende scherm:




Aan de linker kant zie je de commando's die je als blokjes aan elkaar kunt klikken in het middelste gedeelte van het scherm. Zo worden je programma's letterlijk gebouwd.

Aan de rechterkant zie je het toneel waar het programma uitgevoerd wordt. Daaronder zie je voor elke sprite (het "poppetje") zijn afbeelding. Als je daarop drukt, krijg je in het middelste gedeelte van het scherm zijn programma (script) te zien.


Laten we een voorbeeld bekijken. Als je het downloadt en opent met Scratch, dan zie je het volgende scherm:





Rechtsboven zie je een knop met een groene vlag, en eentje met een rode achthoek. Daarmee kun je het programma opstarten en stoppen.

Klik nu rechtsonder op het scherm op de sprite van de kat zodat zijn script in het midden van het scherm getoond wordt.

Zoals je ziet, begint de script met het commandoblok wanneer groen vlaggetje wordt aangeklikt . Wat gebeurt er als je dat blok loskoppelt?

Wat betekent ga naar x: 220 y: -10? Probeer daar andere getallen in te voeren en bekijk wat voor resultaat dat geeft (Vergeet niet om steeds op het groene vlaggetje rechtsboven te klikken.)


In de paarse blokken zie je tekst. Kun je het veranderen?

De gele blok "herhaal 30 maal" omvat een aantal andere blokken. Wat gebeurt als je een van de blokken eruit haalt en erboven of eronder plaatst?

In het middelse gedeelte van het scherm zie je dat de script in het tabblad "Scripts" staat. Bekijk ook de andere twee tabbladen.

Bekijk ook de script van de haai op deze manier.

Nu ga je zelf aan de slag:

  1. Bekijk enkele voorbeelden in Scratch. Een aantal is meegeleverd met het programma en staat in de map "Projecten".
  2. Meld je een aan op de website van Scratch. Daar kun je heel veel voorbeelden vinden van programma's van anderen.
  3. Maak zelf een korte animatie en upload het naar de Scratch website. Gebruik in ieder geval de volgende blokken:
  • Bewegen (blauw): neem (...) stappen
  • Uiterlijk (paars): zeg, verander (...) effect, maak grootte (...) %
  • Geluid (roze): minstens een blok (Hint: een geluid moet je eerst importeren. Dat doe je in het tabblad Geluiden in het midden van het scherm.)
  • Besturen (geel): wanneer groen vlaggetje aangeklikt, wacht

Hint: hier staan korte filmpjes met voorbeelden hoe je bepaalde dingen in Scratch kunt programmeren.

Veel plezier met Scratch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten