We gaan een ding bouwen: dat is een stukje hardware om je programma in Scratch te besturen. Dat doen we met behulp van een Picoboard.
Dat is een printplaat met een aantal sensoren:
- Geluid
- Licht
- Weerstand (4)
- Drukknop
- Schuifknop
Zo sluit je Picoboard op je computer aan:
- Als je Windows computer een seriële port heeft, met een (apart te kopen) seriële kabel aansluiten, en klaar!
- Als je computer geen seriële port heeft, dan moet je eerst hier een driver downloaden en installeren
Als Picoboard aangesloten is, dan kun je deze commando's gebruiken om waarden van de sensors af te lezen.
Als je met rechter muisknop op een van deze commano's klikt, krijg je een overzicht van de waarden van de sensoren.
Sluit je Picoboard aan en bekijk welke waarden de sensoren hebben.
De weerstandsensoren kun je op twee manieren aflezen: met de commando waarde van sensor (...) kun je waarden van 0 t/m 100 aflezen, en met de commando sensor (...) als aan/uit.
Voordat je zelf een ding gaat bouwen wil je misschien een aantal voorbeelden zien:
- een toetsenbord
- een calculator
- een bananafoon
- Scratch mobieltje
- muziek spelen met een Picoboard
- poster voor aardrijkskunde
- en alle voorbeelden uit de inleiding
Geen opmerkingen:
Een reactie posten