maandag 8 juni 2009

Scratch: 5e les



We gaan een ding bouwen: dat is een stukje hardware om je programma in Scratch te besturen. Dat doen we met behulp van een Picoboard.


Dat is een printplaat met een aantal sensoren:

  • Geluid
  • Licht
  • Weerstand (4)
  • Drukknop
  • Schuifknop

Zo sluit je Picoboard op je computer aan:
  • Als je Windows computer een seriële port heeft, met een (apart te kopen) seriële kabel aansluiten, en klaar!
  • Als je computer geen seriële port heeft, dan moet je eerst hier een driver downloaden en installeren

Als Picoboard aangesloten is, dan kun je deze commando's gebruiken om waarden van de sensors af te lezen.




Als je met rechter muisknop op een van deze commano's klikt, krijg je een overzicht van de waarden van de sensoren.

Sluit je Picoboard aan en bekijk welke waarden de sensoren hebben.

De weerstandsensoren kun je op twee manieren aflezen: met de commando waarde van sensor (...) kun je waarden van 0 t/m 100 aflezen, en met de commando sensor (...) als aan/uit.











Voordat je zelf een ding gaat bouwen wil je misschien een aantal voorbeelden zien:
Bedenk nu zelf een spel en een stukje hardware om het aan te sturen. Programmeer het in Scratch, bouw zelf een stukje hardware om je Picoboard heen, sluit het op je computer aan, een veel plezier met je eigen speelconsole!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten